PO PROSTU KASZE

PO PROSTU KASZE

 

 

Kasze to od wieków podstawa zdrowej kuchni. Należą do produktów zbożowych, a więc są głównym źródłem energii potrzebnej do działania ludzkiego organizmu. Codzienna porcja „jagieł” czy „krup” przez stulecia była podstawą egzystencji naszych przodków. Kasze niepodzielnie królowały na staropolskich stołach aż do XVII wieku, kiedy przegrały z przywiezionymi z Austrii ziemniakami.

 

Dzisiaj powoli wracamy do korzeni – staramy się unikać produktów szybkich, wysoce przetworzonych i z wieloma niepotrzebnymi składnikami. Inspirujemy się lokalnymi, tradycyjnymi i sprawdzonymi składnikami. Takimi właśnie są kasze.

 

Kaszami nazywamy ziarna zbóż lub zbóż rzekomych, całkowicie lub częściowo pozbawione łuski oraz ewentualnie rozdrobnione. Ich wartość odżywcza zależy przede wszystkim od rodzaju zboża, jego jakości i sposobu, w jaki zostało ono przetworzone.

 

 

OWIES

Owies zaczęto uprawiać stosunkowo późno, około 2 tys. lat temu. Początkowo był chwastem w pszenicy i jęczmieniu. Obecnie jest jednym z najpopularniejszych zbóż – uprawiany zarówno w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji Zachodniej. Niestety sektor spożywczy zagospodarowuje zaledwie 5% światowych zbiorów.

Wartość odżywcza i energetyczna owsa jest stosunkowo duża – zawiera sporo białka, 2-3 razy więcej dobrych tłuszczów niż inne zboża oraz witaminy z grupy B. Znany jest ze swoich właściwości wzmacniających i regenerujących organizm. Na uwagę zasługuje również najwyższa wśród kasz zawartość błonnika rozpuszczalnego –-glukanu, regulującego pracę jelit.

 

ORKISZ

Orkisz to dawny gatunek pszenicy, znany już w starożytności. Rzymianie uznawali go za pokarm dający siłę, dlatego spożywali go gladiatorzy i uczestnicy igrzysk. Obecnie panuje moda na orkisz, jego produkty cieszą się dużą popularnością i przypisywane są im liczne
właściwości lecznicze. Uprawiany jest jednak na małą skalę, głównie w gospodarstwach ekologicznych. Zawiera więcej białka, kwasów tłuszczowych nienasyconych, witamin oraz składników mineralnych niż pszenica zwyczajna. Jest przy tym lekkostrawny i łatwo przyswajalny. Gluten orkiszowy jest także lepiej niż pszenny tolerowany przez nasz organizm.

 

 

PŁASKURKA

Płaskurka to starsza siostra orkiszu. Według historycznych przekazów jest jednym z pierwszych udomowionych zbóż, którego uprawy sięgaja 7 tys. lat p.n.e. Podobno chleb którym Jezus dzielił się podczas ostatniej wieczerzy, był upieczony właśnie z tego zboża. Ciemniejsza od pozostałych odmian pszenicy barwa, wynika z dużej ilości składników mineralnych.

 

 

 

 

SAMOPSZA

To najstarsza z pszenic. Uznawana jest wręcz za roślinę leczniczą. Cechuje się wyższą od pozostałych pszenic zawartościa substancji bioaktywnych, białka oraz glutenu. Produkty z samopszy, jak również z pozostałych dawnych odmian pszenic, mogą stać się alternatywą dla osób nietolerujących gluten. Badania wskazują, że jest lepeij tolerowany przez organizm ludzki.

 

 

 

 

AMARANTUS

Należy do grupy najstarszych roślin uprawnych świata. Jego korzenie wywodzą się ze starożytnych ludów Ameryki Południowej: Azteków, Inków i Majów. Niedawno odkryty na nowo, coraz częściej nazywany zbożem XXI wieku. Nasiona amarantusa zawierają mnóstwo białka, bardzo dobrze przyswajalnego przez organizm. Są ponadto bogate w żelazo, magnez i wapń. Nie zawierają glutenu. Amarantus wyróżnia lekko orzechowy smak. Polska nazwa szarłat, wskazuje na szkarłatne pióropusze, jakie porastają wysokie łodygi tej rośliny.

 

 

GRYKA

Grykę uprawiano najpierw w Azji, głównie w Chinach, a początek jej zasiewu szacujemy na przełom V i VI w. n.e. Gryka należy do zbóż rzekomych, czyli nie jest zbożem, lecz rośliną. W ostatnich czasach, pomimo niewielkich wymagań glebowych, gryka uprawiano bardzo rzadko. Dziś jednak przeżywa renesans ze względu na coraz częściej stwierdzane alergie pokarmowe, w tym nietolerancję glutenu. Gryka to źródło cennych związków biologicznie czynnych oraz substancji aktywnych. Białko zawarte w ziarniakach gryki jest bogate w unikatowe aminokwasy – lizynę i metioninę, których nasz organizm sam nie wytwarza.

 

 

PROSO

Proso jest jedną z najstarszych roślin uprawnych; pierwsze zapiski o jego uprawie pochodzą ze starożytnych Chin. Okres największego wykorzystania w krajach europejskich, w tym także w Polsce, przypada na lata poprzedzające drugą wojnę światową. Dziś kasza jaglana powróciła na nasze stoły i nie bez powodu została okrzyknięta królową kasz. Jest lekkostrawna, delikatna i nie zawiera glutenu. Spośród wszystkich kasz zawiera najwięcej żelaza oraz krzemu, poprawiającego stan włosów, skóry, paznokci oraz stawów.

 

 

 

ŻYTO

Żyto zwyczajne pochodzi z Azji Mniejszej, ale uprawiane jest głównie w Europie: północno-wschodniej, wschodniej i środkowej. Polska zajmuje drugie miejsce w jego światowej produkcji.

Żyto to najbardziej odporne zboże – można je uprawiać na wszystkich rodzajach gleb, a jej jakość nie wpływa znacząco na plony. Zawiera gluten, jednak mniej niż pszenica.

 

 

 

JĘCZMIEŃ

Pochodzi  z Bliskiego Wschodu, gdzie znany był już w okresie neolitu. Jest najpopularniejszą kaszą wykorzystywaną w polskich domach. Jęczmień zawiera spore ilości witamin B1, B2, B6, C oraz kwasu foliowego. Jego ziarna zawierają stosunkowo niewiele glutenu w porównaniu z pszenicą i żytem, co jest dobrą wiadomością dla osób eliminujących to białko w diecie. Podobnie jak owies zawiera znaczące ilości β-glukanu, błonnika rozpuszczalnego poprawiającego pracę jelit.

 

 

 

Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą kaszek!